Friday, October 9, 2009

Lakaran Cadangan Jambatan Pulau Bum Bum 2006


Rakyat Semporna khususnya penduduk pulau Bum Bum kini tertanya-tanya bilakah jambatan yang menghubungkan pulau itu dengan tanah besar yang telah diumumkan sebelum PRU-12 oleh Perdana Menteri Malaysia (ketika itu Datuk Seri Haji Abdullah Haji Ahmad Badawi@Pak Lah) kini Tun Haji Abdullah Haji Badawi)akan dimulakan pembinaannya.


Jambatan sejauh hampir 2km yang bakal menghubungkan tanah besar Semporna dengan pulau Bum Bum itu pada mulanya dicadangkan pada awal tahun 2005 dan telah diluluskan serta diumumkan oleh Tun Abdullah Badawi sebanyak dua kali kalau tak silap kita disetiap ucapannya menemui rakyat semasa menjadi Perdana Menterti dan pada masa sama sebelum turun dari taktha Tun Abdullah juga menjanjikan sebuah jambatan untuk Wilayah Persekutuan Labuan yang menghubungkan pulau itu dengan tanah besar Negeri Sabah melalui Kuala Penyu (itu tempat yang terdekat dengan WP Labuan aganyalah).


Kini Pak Lah sudah turun dari taktha tertinggi kerajaan Malaysia dan apakah projek jambatan yang menelan ratusan juta ringgit itu turut turun dari taktha (?).Wallahu alam!


...dan inilah juga yang menjadi tandatanya rakyat Sabah khususnya rakyat di Parlimen Semporna tentunya Dun Sulabayan dan DUN Senallang sangat mengharapkan janji kerajaan ini dapat ditunaikan demi untuk keselesaan rakyat kalaupun tidak dapat mensejahterakan mereka.


Sementelaah Tun Abdullah @Tun Lah sendiri sudah pernah menjejakkan kakinya ke pulau Bum Bum semasa merasmikan Sekolah Bestari Pulau Bum Bum semasa menjadi Perdana Menteri dan menziarahi pulau Bum Bum sekali lagi pada awal tahun 2009.


Dua kunjungan Tun Lah yang berbeza masa dan berbeda tujuan tentu sekali menjadi tandatanya rakyat yang banyak menaruh harapan kepada Tun Lah ketika itu namun harapan itu seolah-oleh masih belum jelas dan menjadi teka teki yang belum berjawab hingga kini.


Kehadiran Tun Lah baru-baru ini@awal tahun bersama isteri Tun Jean Abdullah datang menyaksikan kejayaan rakyat pulau Bum Bum di Lok Butun menanam sea weed (Rumpai Laut ) yang banyak dibantu oleh kerajaan negeri Sabah Melalui Kementeri Pembangunan Luar Bandar.Jelas Tun Lah amat berminat mengetahui perusahaan tanaman sea weed itu,aganyalah.


Mungkin pulau Bum Bum telah ditentukan nasibnya hanya menyaksikan pemimpin tertinggi yang telah tiada kuasa menjengguk mereka kerana sebelum Tun Lah berkunjung ke pulau Bum Bum mantan Perdana Menteri Malaysia,Tun Mahathir Mohammad pun pernah menziarahi kampung Lok Butun di pulau itu dan menyaksikan projek perusahaan tanaman Sea Weed itu juga dan seterusnya melakukan lawatan serta bermalam di pulau Mabul.


Dengar khabarnya mantan Perdana Menteri itu pun mcm terkilan apabila melihat keindahan pulau pulau di Semporna dan kejayaan penduduk Lok Butun menanam sea weed ini.Konon katany TunMahathir,mengapa semasa dia menjadi Perdana Menteri dia tidak dibawa melawat ke pulau Bum Bum dan daerah Semporna yang menjadi jolokan SYURGA MENYELAM DASAR LAUT dan menjadi daya tarikan pelancong luar hingga terkenal di seantero dunia kini kerana keindahan pulau-pulau serta air lautnya yang jernih bak kilauan intan mutiara?


Cadangan pembinaan jambatan Semporna-pulau Bum Bum yang memakan waktu penantian hampir lima tahun kini tetap ditunggu-tunggu semua rakyat kerana dengan pembinaan,dengan adanya jambatan itu akan mampu menganjak taraf ekonomi rakyat sekaligus dapat menyelesaikan banyak masalah rakyat yang ditanggung selama ini.Bukankah?


Namun apakah impian ini akan tercapai dan menjadi kenyataan atau menunggu lagi...menunggu lagi...dan terus menunggu seperti menucari sungai tidak ber hulu...atau menunggu genta gempita gendang perang Pilihan Raya Umum Ke13 untuk diumumkan kesekian kalinya? Wallahualam!

2 comments:

  1. Bila lagi rakyat mula berfikir? dulu pak lah sekarang najib pulak renungkanlah, dan lihatlah rakyat di dahulukan, pencapaian di utamakan.
    itu semua hanyalah sekadar mimpi yang tak pasti percayalah.......!

    ReplyDelete