Sunday, October 11, 2009

103 SRU dibaikpulih & dinaiktaraf


KOTA KINABALU:Tujuh belas sekolah rendah ugama kerajaan negeri Sabah daripada 103 buah di seluruh negeri akan dinaiktaraf serta dibaikpulih bermula tahun ini.
Menteri DiJabatan Ketua Menteri Sabah,Datuk Haji Nasir Tun Sakaran,berkata jumlah itu tidak termasuk tiga (3) buah sekolah daripada lima (5) buah sekolah menengah agama di seluruh negeri yang turut dinaiktaraf.
Datuk Nasir yang juga menteri bertanggungjawab mengenai hal ehwal agama Islam negeri Sabah,menjelaskan penaiktarafan sekolah-sekolah tersebut melibatkan peningkatan kemudahan asas dan pembinaan bangunan baharu bagi sekolah-sekolah menengah agama Islam Tambunan dan Beaufort yang sebelum ini terpaksa menumpang di bangunan sekolah agama sekolah-sekolah itu.
Beliau berkata demikian semasa merasmikan kursus haji perdana peringkat negeri Sabah bagi musim haji 1430H/2009M di masjid negeri Sabah.
Nasir menambah,setakat ini negeri Sabah mempunyai 108 sekolah rendah agama islam negeri termasuk sekolah menengah agama diseluruh negeri ini di bawah rancangan Malaysia Ke-10.

No comments:

Post a Comment