Monday, October 26, 2009

Laksana Ibadat Haji Dengan Sempurna-Dtk Nasir Sakaran
















SEMPORNA: Menteri DiJabatan Ketua Menteri,Datuk Haji Nasir Tun Sakaran mengingatkan bakal-bakal jemaah haji yang terpilih menunaikan haji tahun ini sentiasa bersyukur sebagai tetamu Allah dengan melaksanakan rukun-rukun haji dan umrah dengan sempurna serta bersungguh-sungguh kerana Allah SWT.
Katanya,perjalanan ke Bitullah bukanlah semudah yang diucapkan kerana dana kewangan yang digunakan hasil jerih payah yang sekian lama dikumpul sedikit demi sedikit secara menabung melalui Tabung haji untuk menunaikan fardu haji.
Beliau menambah,tujuan ke tanah suci perlulah jelas dan mestilah ikhlas dengan niat dan tujuan semata-mata kerana Allah menunaikan ibadat haji rukun Islam yang kelima.
Nasir berkata,niat yang ikhlas melahirkan ibadat yang sempurna akan mendapat ganjaran pahla yang besar daripada Allah SWT jua.
Datuk Nasir yang juga Adun Kawasan Senallang,berkata demikian sempena meraikan bakal-bakal jemaah haji Daerah Semporna di Dewan Perpustakaan daerah itu.
Hadirsama sempena majlis itu Pengurus Tabung Haji Daerah Semporna,Haji Mohamad Ahmadur, Wakil Pegawai daerah Semporna,Haji Abdullah Sukka dan Pegawai kanan JHEAINS Semporna,Haji Ahmad Mokhtar.
Sehubungan itu Datuk nasir,menasihatkan bakal-bakal jemaah haji sentiasa menjaga kesihatan dan banyak bersabar semasa berada di tanah suci Mekkah Al-Mukarramah.
Katanya,ibadat haji adalah ibadat yang memerlukan kekuatan diri dari segi mental dan fisikal untuk menunaikan rukun Islam kelima itu dengan lebih selesa dan lancar.
Datuk Nasir yang juga Menteri bertanggungjawab mengenai hal ehwal Islam Negeri Sabah,mengingatkan semua bakal jemaah haji sentiasa mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan Tabung Haji Malaysia dan Kerajaan Negara Arab Saudi.
Nasir menambah, bakal-bakal haji hendaklah sentiasa merujuk kepada Tabung Haji Malaysia sekiranya berhadapan dengan masalah kerana Tabung Haji sentiasa membantu bakal-bakal haji meskipun mereka berada di tanah suci Mekah.
Bakal-bakal haji Daerah Semporna dijangka akan berangkat ke Tanah Suci Mekah 27 Oktober 2009 bersama jemaah Negeri Sabah (penerbangan kedua)

No comments:

Post a Comment