Monday, October 5, 2009

Pertahan Perpaduan Melalui gagasan 1Malaysia





Meski Syawal mula melangkah pergi meninggalkan medan kemenangan namun usaha meraikan handai taulan,rakan sahabat tetap masih berkumandang dengan ucap salam lebaran lewat undangan majlis rumah terbuka.
Menteri DiJabatan Ketua Menteri Sabah,Datuk Haji Nasir Tun Sakaran dan isteri Datin Hajjah Rokiah Haji Badar dan keluarga yang mengadakan rumah terbuka di kediaman Kampung Air Semporna pada Hari Raya Aidilfitri kedua turut mengadakan majlis rumah terbuka di kediaman Jalan Tuaran meraikan sanak saudara dan sahabat handai.
Majlis yang sedarhana tetapi meriah itu turut dihadiri Menteri Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat,Datuk Dr.Yee Moh Chai;Pengerusi MUIS,Datuk Haji Syed Abas Syed Ali;Pengerusi Perbadanan Baitul Mal Negeri Sabah,Datuk Haji Harman Mohammad;Adun Kawasan Bugaya,Datuk Haji Ramlee Marahaban dan isteri,Datin Sarimah Besuran;Setiausaha Tetap Kementerian Kerajaan Tempatan Dan Perumahan,Datuk Haji Ujang Sulani;Pengarah JHEAINS,Haji Amri Suratman;Pencetak Kerajaan Negeri Sabah,Haji Salsidu Hj Ibrahim dan isteri,Pengarah UPKR Negeri Sabah,Aliasghar Basri dan sahabat handai dari pelbagai suku kaum.
Nasir yang ditemui sempena majlis itu menjelaskan perpaduan kaum perlu dipertahan melalui gagasan konsep 1Malaysia yang mampu merentasi budaya suku kaum khususnya di negeri Sabah yang telah lama berakar umbi sejak sekian lama.


Katanya, dengan mengamalkan adat budaya yang sentiasa mengutama hidup berkasih sayang serta saling menghormati sesama kaum tanpa mengira kedudukan pangkat dan martabat akan lebih membawa kemakmuran dan kesejahteraan kepada semua rakyat.
Beliau menambah,kehidupan rukun damai yang dikecapi rakyat negara ini berlandaskan kepada perpaduan kaum yang dipelihara sejak sekian lama harus dipertahankan demi kesejahteraan hidup sekaligus pemangkin kearah pembangunan ummah sejagat.
Datuk Nasir yang juga Menteri bertanggungjawab mengenai Hal Ehwal Agama Islam menjelaskan,kerajaan sentiasa bersikap positif dan terbuka membangunkan rakyat negeri ini terutamanya rakyat di kawasan-kawasan luar bandar melalui pendekatan secara bersepadu antara kemajuan dengan pembangunan melalui penguasaan ilmu,kefahaman agama serta bidang kemahiran demi mengukuhkan kekuatan rohani,fizikal serta mental rakyat.
Pendekatan itu dikhususnya kepada generasi muda-mudi Islam melalui pembudayaan ilmu berteraskan iman,ibadah dan nilai-nilai akhlak mulia.
Semua ini merupakan asas dan kunci yang mampu meningkat kejayaan,kecemerlangan dan kegemilangan umat Islam dan rakyat amnnya.

No comments:

Post a Comment