Monday, October 12, 2009

Niat Haji Perlu Jelas




KOTA KINABALU: Perjalanan ke tanah suci perlulah jelas dan mestilah ikhlas dengan niat pergi ke Makkah Al-Mukaramah semata-mata untuk melaksana ibadat haji kerana Allah SWT serta mendapatkan haji yang mabrur.
Menteri DiJabatan Ketua Menteri Sabah,Datuk Haji Nasir Tun Sakaran,berkata dengan niat yang baik Insya Allah bakal haji akan dapat lebih fokas menunaikan ibadat haji dengan betul dan beribadat sebanyak mungkin semasa berada di tanah suci.
Katanya,menunaikan ibadat haji bukanlah untuk mendapatkan ‘title haji’ semata-mata kerana niat yang ikhlas akan menjadikan ibadat haji sempurna dan akan mendapat ganjaran daripada Allah SWT jua.
Datuk Nasir berkata demikian sempena merasmikan kursus Haji Perdana Peringkat Negeri Sabah bagi musim haji 1430H/2009 di masjid negeri.
Hadirsama sempena majlis itu Pengurus Besar Penyelidikan Dan Pembangunan,Jabatan Haji,Haji Shahruddin Abu Bakar;Ahli Jawatankuasa Penasihat Haji Negeri Sabah merangkap Setiausaha Hal Ehwal Dalam Negeri dan Penyelidikan Jabatan Ketua Menteri Sabah,Haji Mokhtar Yassin Anjam dan Pengarah Lembaga Tabung Haji Negeri Sabah,Haji Mohd Norber Kassim.
Datuk Nasir yang juga Menteri bertanggungjawab mengenai hal ehwal agama Islam di negeri Sabah,menjelaskan Lembaga Tabung Haji sentiasa berusaha meningkatkan perkhidmatannya dari masa kemasa demi jemaah haji dapat menunaikan ibadat dengan lengkap dan sempurna.
Katanya,dengan peningkatan perkhidmatan yang diberikan selama ini Tabung Haji telah berjaya mengharumkan Malaysia ke peringkat antarabangsa dimana modul pengurusan haji telah mendapat pengiktirafan negara-negara OIC dan ianya dijadikan rujukan di peringkat antarabangsa.
Kursus Haji Perdana yang dianjur Lembaga Tabung Haji Negeri Sabah itu disertai 800 orang bakal jemaah haji dan bertujuan memberikan pengetahuan menjalankan amali rukun dan wajib haji dengan tertib serta betul.
Sehubungan itu Datuk Nasir turut menasihatkan bakal-bakal haji sentiasa patuh kepada semua arahan dan panduan keselamatan yang ditetapkan oleh Kerajaan Arab Saudi dan Tabung Haji.
Katanya,sebarang masalah mahupun kesulitan yang dihadapi jemaah haji hendaklah dirujuk kepada pegawai-pegawai dan petugas Tabung Haji yangsentiasa bersiap sedia melaksanakan tugas memberikan bantuan.

No comments:

Post a Comment