Wednesday, February 17, 2010

Amalan Kunjung Mengunjung Penyumbang Utama Perpaduan-Datuk Nasir Tun Sakaran

                                KENANGAN TAHUN BARU...Datuk Nasir (empat kanan) mengabadikan gambar kenangan Tahun baru Cina 2010 di kediaman Kapitan Cina Datuk Chao Yan San (duduk empat kanan) bersama Datuk Chua Ching wah (duduk tiga kiri);Datin Lim Siew Moi (duduk dua kiri) sempena majlis itu di Bubul Semporna.


SEMPORNA: Budaya kunjung mengunjung di setiap perayaan suku-suku kaum di Sabah memang telah lama wujud sejak sekian lama dan telah menjadi faktor utama penyumbang kepada perpaduan rakyat yang berbilang kaum di negeri bawah bayu itu.
SALAM MESRA KAUM...Datuk Nasir (dua kiri) diperhatikan Datuk Chua ching Wah (kiri) bersalaman dengan Datuk Chao Yan San (dua kanan) sempena majis Tahun Baru Cina di Bubul Semporna.


Menteri DiJabatan Ketua Menteri Sabah,Datuk Haji Nasir Tun Sakaran,menjelaskan kesediaan suku-suku kaum menerima tetamu di setiap sambutan perayaan ke rumah mereka merupakan landasan utama mengerat perpaduan rakyat yang mampu mengukuhkan lagi keamanan,kesejahteraan serta kemakmuran hidup di negara ini.
APA KHABAR...Datin Rokiah (dua kiri) disaksikan Datuk Nasir (kiri) bersalaman dengan salah seorang warga emas yang turut memeriah majlis sambutan Tahun Baru Cina di Kediaman Winson Yick di Semporna sementara gambar kanan Datuk Nasir (kanan) diperhatinkan Kapitan Ong Hang Seng (dua kanan) beramah mesra dengan isteri Ong Hang Seng (duduk kiri) sempena kunjungan Tahun baru itu di Semporna.


Katanya,perpaduan dan persefahaman di kalangan rakyat yang berbilang bangsa dan agama seharusnya terus dipertahankan serta diterapkan dengan nilai-nilai budaya yang positif sebagai teladan contoh kepada generasi baru yang bakal menjadi penerus kepimpinan negara.


KENANGAN TAHUN BARU....Datuk Nasir (duduk dua kiri);Datin Rokiah(kiri) mengabadikan kenangan bersama Winson Yick Ken Chung (tiga kiri);Puan Lim Boon Whinny (berdiri kiri) serta sebahagian tetamu sempena majlis itu di Semporna.


Nasir menambah,perpaduan kaum yang merentasi adatbudaya merupakan teras ke arah merealisasikan hasrat kerajaan dalam misi konsep 1Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Panglima Mohd Najib Tun Abdul Razak.

Datuk Nasir berkata demikian sempena melakukan kunjungan Tahun Baru Cina di Kawasan DUN Senallang dan DUN Bugaya,Semporna.

Katanya,setiap rakyat berbilang kaum hendaklah meneruskan amalan kunjung berkunjung di setiap perayaan sebagai pemangkin kepada hubungan muhibbah serta mesra kaum.

Hadirsama sempena majlis sambutan itu isteri Datuk Nasir,Datin Hajah Rokiah Badar,Pemimpin Unit Kemajuan Rakyat Dun Senallang,Haji Tahir Amir,Ketua Daerah Semporna,OKK Haji Musa Sabaani Ahli Perniagaan Datuk Chua ching Wah dan isteri,Datin Lim Siew Moi serta kakitangan UPKR Senallang.

Antara rumah terbuka dikunjungi rombongan itu termasuklah rumah terbuka Kapitan Cina Kawasan Bandar,Kapitan Ong Hang Seng;Rumah Terbuka Kapitan Datuk Chao Yan San di Kawasan Bubul dan Rumah Terbuka ahli perniagaan Winson Yick Ken Chung di Bugaya.

Datuk nasir yang juga Adun Kawasan Senallang,menegaskan setiap rakyat seharusnya bersyukur dengan nikmat keamanan yang dikecapi dalam setiap kehidupan serta sambutan perayaan.

Katanya,keamanan yang dikecapi itu adalah sumbangan setiap rakyat yang sentiasa prihatin mengukuhkan perpaduan selain kerjakeras anggota keselamatan yang sentiasa bersabung nyawa mempertahankan kedaulatan negara.

Sehubungan itu,rakyat juga dinasihatkan sentiasa bekerjasama memupuk perpaduan yang sedia terjalin dan bekerjasama dengan pemimpin-pemimpin peringkat kampung,daerah dan negeri membenteras gejala negatif yang boleh menggugat ketenteraman negara.Oleh:ARSHAD HUSSIN.

No comments:

Post a Comment