Monday, February 15, 2010

Perpaduan Kaum Landasan Utama Hidup Harmoni-Datuk Nasir:


SEMANGAT TAHUN HARIMAU...Datuk Nasir dan Datin Rukiah bersalaman dengan Datuk Seri Mohd. Gan Sau Wah dan Datin Seri sambil diperhatikan ahli-ahli perniagaan Tionghua Semporna (SCCC) sempena majlis sambutan Tahun Baru Cina di Semporna.


SEMPORNA: Perbezaan suku bangsa dan anutan agama bukan penghalang bagi rakyat negara ini sama-sama meraikan sambutan perayaan Tahun Baru Cina malah ianya menjadi landasan mengukuhkan perpaduan sesama kaum yang sedia erat terjalin sekian lama.

Menteri DiJabatan Ketua Menteri,Datuk Haji Nasir Tun Sakaran,menjelaskan semangat muhibbah antara kaum yang telah lama diamalkan rakyat negeri Sabah selama ini telah mampu mengwujudkan semangat perpaduan yang tulin dan menjadi landasan utama kehidupan harmoni yang menjadi teras kepada konsep 1Malaysia.
Katanya,rakyat Sabah yang terdiri daripada 32 suku kaum telah lama menjalani kehidupan yang berteraskan semangat berkasih sayang sesama kaum serta ianya harus dipertahankan demi untuk kesinambungan bangsa Malaysia yang maju dan bersatu padu.



MESRA TAHUN BARU...Datuk Nasir (tengah) beramahmesra dengan DSP Gan Sau Wah (dua kanan) sambil diperhatikan ahli-ahli perniagaan Semporna(SCCC)sempena majlis sambtan Tahun Baru Cina di Semporna.



Datuk Nasir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Senallang berkata demikian sempena menghadiri majlis sambutan Tahun Baru Cina Pengerusi Persatuan Peniaga-Peniaga Tionghua Semporna (SCCC),Datuk Seri Panglima Mohd. Gan Sau Wah di Semporna.



SEMANGAT HARIMAU...DSP Mohd Gan Sau Wah (tiga kanan) diperhatikan ahli-ahli SCCC semasa ditemubual oleh wakil media sempena majlis sambutan Tahun Baru Cina di Semporna.



Hadirsama sempena majlis itu isteri Datuk Nasir,Datin Hajah Rokiah Haji Badar; Pemimpin Unik Kemajuan Rakyat Kawasan Senallang,Haji Tahir Amir;Ketua Daerah Semporna Kawasan Senallang,OKK Haji Musa Sabaani serta ahli-ahli Persatuan Peniaga-Peniaga Tionghua Semporna.

Sementara itu Datuk Seri Mohd Gan menjelaskan,meskipun masyarakat Cina kaum minoriti di daerah itu namun mereka cukup bahagia serta hidup gembira dan harmoni bersama masyarakat Melayu yang sentiasa bersikap mesra kaum dan mesra budaya.

"Kami gembira hidup di sini dan cukup yakin dengan keamanan yang kami nikmati selama ini di sini," kata Mohd Gan sambil berharap semoga tahun harimau yang menjadi simbol keberanian dan kekuatan mampu membawa harapan baru kepada kestabilan politik dan kemajuan ekonomi negara ini.

No comments:

Post a Comment