Saturday, February 13, 2010

Mangsa Kebakaran Kg.Air Semporna Dapat Rumah Baru-Datuk Nasir Sakaran


MESRA PEMIMPIN...Datuk Nasir(tengah)bersalaman dengan sebahagian ketua-ketua kampung kawasan DUN Senallang sempena majlis itu di Semporna.
SEMPORNA:Mangsa-mangsa kebakaran Kampung Air yang terlibat kebakaran pada pertengahan Disember tahun 2009 dijangka akan memiliki rumah baru mereka sebelum hari raya aidilfitri tahun ini.
        Menteri DiJabatan Kertua Menteri,Datuk Haji Nasir Tun Sakaran menjelaskan, pembinaan perumahan itu dijangka akan dimulakan bulan Mac depan.
     Katanya,Kementerian Kemajuan Luarbandar & Wilayah Malaysia (KKL&WM) melalui Felcra Berhad sudah pun melantik pemaju perumahan berpengalaman bagi menyediakan rekabentuk rumah tersebut bagi memastikan matlamat Kampung Air sebagai Kampung Warisan mencapai sasarannya.
       Nasir menambah,berdasarkan rekabentuk itu, setiap rumah memiliki tiga bilik tidur;ruang tamu;dapur serta kemudahan tanadas moden.
        Selain itu katanya,pemaju juga akan menyediakan pelbagai kemudahan termasuk jambatan, bekalan air dan elektrik selain memiliki sistem pembentungan najis yang sempurna.
        Nasir berkata demikian selepas majlis perjumpaan bersama ketua-ketua kampung dan ketua-ketua cawangan UMNO sempena program penambahan ahli UMNO & penyampaian hadiah di Dewan Perpustakaan Daerah Semporna.
         Sehubungan itu Nasir mengingatkan pemimpin masyarakat sekitar Kampung Air memastikan penduduk kampung memberikan kerjasama erat agar projek itu dapat disiapkan mengikut jadual.
         Katanya pemimpin masyarakat menjadi pemerhati terhadap projek itu agar pemaju mengikut spesifikasi yang dipersetujui serta menggunakan bahan-bahan pembinaan yang berkualiti.
         Sementara itu Datuk Nasir yang juga Adun Kawasan Senallang, menjelaskan Jawatankuasa Pembangunan Peringkat Daerah kini sedang mengenalpasti lokasi yang sesuai bagi menempatkan kampung pesisir pantai di sekitar Semporna untuk jangka masa hadapan yang lebih baik dan selesa.
         Katanya,ini berikutan pertambahan mendadak penduduk kampung yang mendiami kawasan pesisir pantai agar mereka tinggal selesa di kawasan perkampungan moden disamping menikmati kemudahan yang lebih baik dan sempurna.
Beliau memberi jaminan perancangan itu tidak akan berlaku dalam tempoh terdekat dan akan memerlukan satu tempoh bersesuaian di masa hadapan kelak.

No comments:

Post a Comment