Saturday, February 13, 2010

Bukan angkara pengganas-Zahid Hamidi

Oleh Saipul Adli Mohamad
saipuladli@hmetro.com.my

2010/02/12 KUALA LUMPUR: Kes dua pekerja syarikat rumpai laut dilarikan di Pulau Sebangkat, Semporna, Sabah, Isnin lalu disahkan masalah individu membabitkan pekerja dengan majikan serta tiada kaitan dengan jenayah terancang atau ancaman pengganas.
   Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata berdasarkan maklumat dan siasatan, kes ini membabitkan bisnes apabila majikan tidak membayar gaji sehingga menyebabkan kejadian itu berlaku.
  “Masalah ini berlaku kerana bisnes antara majikan dan pekerja...dalam erti kata lain, majikan tidak bayar gaji dan tiada kaitan dengan ancaman pengganas atau jenayah terancang.
   “Malah, dalam operasi dikenali Ops Pasir yang dijalankan sejak sekian lama, kita bukan sekadar menambah anggota, aset dan peralatan dan dalam operasi terbaru malah kita menambah jangkauan hingga ke enam pulau lain di kawasan itu serta mendapat kerjasama daripada agensi penguat kuasaan lain.
   “Mengenai sempadan maritim pula, kita bermesyuarat dengan negara jiran dan ada jawatankuasa teknikal untuk menyelesaikan masalah di sempadan dan setakat ini, kita mencapai persefahaman di kalangan negara jiran,” katanya di Majlis Penyerahan Watikah Pelantikan Anggota Majlis Latihan Khidmat Negara (MLKN) di Wisma Pertahanan, Kementerian Pertahanan di sini, semalam.
   Hadir sama, Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad; Pengerusi MLKN, Datuk Dr Tiki Lafe; , Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechik serta Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar.



No comments:

Post a Comment