Friday, February 12, 2010

Elak Pembakaran Terbuka-DSP Lajim Ukin


GONG XI FA CH0Y…Lajim ketika menyampaikan kad ucapan tahun baru dan ang paw kepada salah seorang peniaga di majlis tersebut



Oleh:JAAFAR ABD WAHID
BEAUFORT : Penduduk khususnya berhampiran Daerah Beaufort diminta tidak melakukan pembakaran terbuka bagi mengelakkan keadaan jerebu di daerah itu bertambah buruk.


Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Haji Lajim Haji Ukin berkata, pembakaran terbuka bukan sahaja mengakibatkan pembebasan asap yang boleh menjejaskan kualiti udara malah merupakan suatu kesalahan dari segi undang-undang.


Katanya, arahan sudah dikeluarkan oleh Jawatankuasa Pengurusan Bencana Alam Daerah untuk memantau keadaan jerebu dan pembakaran terbuka terutama melibatkan kawasan perladangan.

“ Saya dimaklumkan pihak Jawatankuasa Bencana Alam Daerah yang dipengerusikan oleh Pegawai Daerah telah pun mengeluarkan arahan ini kepada Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Kampung dan Pemimpin masyarakat Tempatan untuk memantau keadaan ini” katanya ketika ditemui selepas menyampaikan kad ucapan tahun baru cina dan ang pau kepada para peniaga di sekitar pekan Beaufort pagi kemarin dan meneruskkan di daerah Kuala Penyu dan Menumbok pada sebelah petang.

Turut serta, Pengerusi Dewan Perniagaan Cina Beaufort, Datuk Seri Panglima Kifli Chong dan Pegawai Daerah Beaufort, Wong Foo Tin. Timbalan Ketua Umno bahagian beaufort Isnin Haji Aliasnih serta pemimpin masyarakat tempatan

Ketika diminta mengulas program tersebut Lajim yang juga Pengerusi Barisan nasional Beaufort berkata acara seumpama itu sudah menjadi tradisi setiap tahun sejak 25-tahun lalu beliau bergelar wakil rakyat di daerah itu.

“ Walaupun saya bukan berbangsa Tionghua, pemberian kad ucapan dan Ang Pau kepada masyarakat Cina jelas melambangkan semangat 1Malaysia yang telah lama wujud dalam kalangan rakyat Sabah” katanya

Sehubungan dengan itu Lajim berharap sambutan Tahun Baru Cina tahun ini akan menjadi wadah pemangkin terhadap usaha bagi memperkukuhkan lagi perpaduan dalam kontek 1 Malaysia melalui perkongsian perayaan yang mengambarkan hubungan harmoni dan perpaduan rakyat walaupun terdiri dari pelbagai kaum dan agama di Negara ini tetap kukuh.

No comments:

Post a Comment